ماموریت ما
ما در جامعهای پویا زندگی میکنیم. مشخصه اصلی این جامعه حرکت روبهجلوی آن است. در چنین شرایطی، توان تطابق با تغییرات به شکلی صحیح و در زمان کوتاه اهمیتی دوچندان خواهد داشت. سرمد به عنوان یک مدرسه خصوصی عامالمنفعه، تاسیس شده تا کودکان و نوجوانان را با تلاش در حوزه تربیت و توانمندسازی و با انجام فعالیتهایی نظیر ایجاد فضای مناسب برای رشد، ایجاد زیرساختها برای پیشبرد اهداف آموزشی و استقرار سازوکار لازم برای شناسایی و پرورش استعدادها، در مسیر پیشرفت و سعادت یاری کند.
چشمانداز ما
هدف ما از انجام این فعالیتها صرفاً انتقال و آموزش مباحث، قوانین و قواعد ازپیشتعیینشده نیست. تلاش ما، انجام فعالیتهای آموزشی در بالاترین سطح ممکن، جهت ایجاد و بارور ساختن مهارتهای فردی و اجتماعی است.
علاوه بر این، ما همواره در تلاش خواهیم بود تا با پایبندی به اصول مشخص در حوزهٔ تعلیموتربیت انسانِ متعالی، کودکان، نوجوانان و مربیانی شریف و توانا به جامعه تحویل دهیم تا دنیایی داشته باشیم پر از انسانهایی سالم، پرانگیزه و پربازده که دوشادوش هم برای خلق فردایی بهتر تلاش میکنند.
تاریخچه پسرانه
مدرسه سرمد فعالیت خود را در مهرماه ۱۳۸۸ و با تشکیل یک کلاس پیشدبستان پسرانه آغاز نمود.
باتوجهبه فراهم نبودن برخی از ملزومات برای مؤسسان سرمد، شهرستان لواسان با محیطی مساعدتر برای شروع این کار انتخاب شد. مؤسسان مدرسهٔ سرمد در نظر داشتند رویکردی متفاوت را در آموزش فرزندان ایران اسلامی به کار گیرند.
حفظ کیفیت آموزش از اصول مهم مدرسۀ ماست؛ به همین جهت از ابتدای کار تلاش شد کیفیت، تحتالشعاع توسعهٔ مدرسه قرار نگیرد؛ و این مهمترین دلیلی بود که ما را بر آن داشت تا 3 سال متوالی، فقط در مقطع پیشدبستان فعالیت کنیم و صدالبته که برنامهریزیهای کلی و آمادگی اجرایی برای سالهای آتی نیز در این مسیر، بسیار مهم بود.
اولین گروهِ دانشآموزان اول دبستان مهرماه ۱۳۹۱ وارد مدرسه شدند و بدین ترتیب مدرسهٔ سرمد در مقطع دبستان، فعالیت خود را آغاز کرد.
در سال ۱۳۹۴، ساختمان دبستان شماره ۲ این مدرسه راهاندازی گردید و اولین گروهِ دانشآموزان دبستان سرمد، در خردادماه ۱۳۹۷ از پایه ششم فارغالتحصیل شدند.
برای ارتقاء کیفیت آموزش فرزندانمان و در راستای توسعهٔ پایدار، زمینی به مساحت ۲۳۰۰ مترمربع در تابستان ۱۳۹۵ جهت احداث ساختمان دبستان، به همت هیئت محترم امناء خریداری شد و پس از طی مراحل اداری و اخذ مجوزهای لازم، احداث این بنا تحت عنوان پروژه ساختمان پرواز در تابستان ۱۳۹۷ آغاز گردید. با یاری پروردگار و تلاشهای شبانهروزی دستاندرکاران این پروژه، ساختمان پرواز در مهرماه ۱۴۰۲ به بهره برداری کامل رسید و پیشدبستان و دبستان پسرانه سرمد لواسان به طور کامل در این ساختمان مستقر شدند.
تاریخچه دخترانه
پس از راهاندازی دبستان پسرانه و پیگیری اهداف آموزشی و تربیتی، با درخواست خانوادههای محترم در خصوص راهاندازی دبستان دخترانه مواجه شدیم. البته راهاندازی مجموعهٔ دخترانه، یکی از چشماندازها و دغدغههای مؤسسان بود و نهایتاً اولین گروه دخترانهٔ پیشدبستان، مهرماه ۱۳۹۵ فعالیت خود را در لواسان آغاز کرد.
باتوجهبه محدودیتهای موجود و اهمیت حفظ کیفیت آموزش و تربیت، دبستان دخترانه با همین تعداد از دانشآموزان کار خود را ادامه داد و در سالهای بعد، دانشآموزان سایر پایههای دبستان را پذیرش نکرد و همین گروه دختران تا سال چهارم به تحصیل مشغول بودند.
سرانجام در سایهٔ الطاف خداوند متعال، پایهٔ پیشدبستان و اول دبستان مجموعه دخترانه سرمد در مهرماه ۱۴۰۰ فعالیت خود را ازسرگرفت و اکنون این گروه از دختران سرمد، در ساختمانی در منطقه یک آموزشوپرورش شهر تهران، مشغول به تحصیل هستند.
تاریخچه پسرانه خرمشهر
در دنیای امروز با رشد سریع علم و تولید روزافزون دانش و با تغییرات اجتماعی و معرفتی انسانها، دیگر نمیتوان آموزش را از پرورش جدا کرد و انسانها را صرفاً بر اساس تسلط بر موضوعات درسی ارزشگذاری کرد. در دنیای کنونی آموزش یکسان و تاکید صرف بر محفوظات ذهنی قابلپذیرش نیست.
دیگر یک لباس یکسان از جنس تربیت، بر تن همهٔ دانشآموزان، برازنده نیست. در دبستان سرمد محیط یادگیری بر اساس اصولی که در ادامه میآید، شکلگرفته است و فراگیران با حضور در این محیط راهورسم زندگی را تجربه میکنند و با کسب توانمندیها، خود را برای آیندهای سرشار از امید و موفقیت آماده میسازند.
یادگیری براساس تفاوتهای فردی:
هر انسانی منحصربهفرد است. تواناییها و سرشت خاص خود را دارد. دبستان سرمد تلاش میکند تا تفاوتهای فردی فراگیران در تمامی حوزهها و زمینههای رشدی موردتوجه قرار گیرد. در نگاه سرمد، محیط یادگیرنده: فضایی امن است که در آن امکان رشد و پیشرفت هر فردی، بر اساس توانمندیها و استعدادهایش فراهم است. ازاینرو کلاسها تاحدامکان باتکیهبر تنوع سبکهای یادگیری فراگیران و روشهای تدریس متنوع برنامهریزی میشود تا یادگیری بر اساس تفاوتهای فردی معنای بیشتری پیدا کند.
یادگیری براساس رشد هم جانبه:
برای دستیابی بهمراتب حیات طیبه (که هدف متعالی تعلیموتربیت انسانی است)، رشد همهجانبه و پرداختن بهتمامی ابعاد وجودی انسان، ضروری است. در همین راستا؛ برنامهریزیهای خانوادهٔ سرمد نیز همراه با تحقیقات تخصصی – تربیتی، بهگونهای تنظیم میشود که این ابعاد را پوشش دهد. در این مسیر، انتظار بهجا و صحیح والدین، همواره کمککننده بوده است؛ بنابراین سعی ما بر این است که یک جنبه از رشد را بر جنبههای دیگر برتری ندهیم و انواع قابلیتها و تواناییها را پوشش دهیم.
– تواناییهای ذهنی (حافظه، حل مسئله، تصمیمگیری، شمارش و غیره)
تواناییهای اجتماعی (تعامل مثبت با دیگران، احترام، مهربانی، دوستی، کارگروهی، تقسیم مسئولیت، رهبری، حل تعارض و غیره)
– تواناییهای عاطفی (شناخت احساسات، کنترل هیجانات شدید مانند خشم و ترس، اعتمادبهنفس، خودآگاهی و خودشناسی، مهربانی با خود، احترام به خود، تقویت هیجانات مثبت مثل شادی، امید و غیره)
تواناییهای جسمی – حرکتی (پرورش حواس پنجگانه، مهارتهای درشت و ظریف حرکتی، تعادل، چابکی، استقامت قلبی – عروقی و غیره)
تواناییهای کلامی (صحبتکردن، توانایی برقراری ارتباط، صحبتکردن در مقابل جمع، بیان خواستهها و مسائل و غیره)
– تواناییهای اخلاقی (گذشت، استفاده صحیح از نعمتها، احترام به پدر و مادر، قدردانی و شکرگزاری و غیره).
یادگیری در بستر زندگی واقعی:
در مدرسهٔ ما، همه با هم زندگی میکنند. همه انسان هستند و نیازمند تعامل با یکدیگر. هر مسئلهای، مسئلهٔ ماست و هر موفقیتی، موفقیت ماست. فرزندان ما مشتاق یادگیری هستند. تنها زمانی یادگیری باانگیزه درونی رخ میدهد که موضوع آن واقعی و در ارتباط با زندگیِ هرکدام از ما باشد. در دبستان سرمد تلاش شده است؛ برنامه درسی، محیط یادگیری، محتوای آموزشی در راستای حل کردن مسائل واقعیِ فراگیران و معنای اصیل آنها در بستر زندگیشان جریان داشته باشد.
یادگیری در کنار یکدیگر:
با اینکه انسان موجودی اجتماعی است اما گاهی در سیستمهای تربیتی بهگونهای عمل میکنیم که این موجودات اجتماعی را از هم دور کنیم و آنها را تشویق کنیم که کاری به کار هم نداشته باشند. این، نهتنها نیازهای اجتماعی آنان را مرتفع نمیسازد بلکه باعث میشود که آنها از مهارتهای خوب اجتماعی محروم شوند. علاوه بر این، ما بر این باوریم که یادگیری در بستر اجتماع معلم و شاگردی از مهمترین اقسام یادگیری است. معلم و شاگردان با هم یک اجتماع هستند و یادگیری متقابل است. نگاه ما به معلم در کلاس، تسهیلگری و رهبری تعاملات دانشآموز است. معلم در فرهنگ ما؛ فردی است که زمینه را برای یادگیری گروهی و در کنار یکدیگر فراهم میکند.
یادگیری از طریق بازی:
بازی فعالیتی است که هدف آن در خود آن نهفته است و صرفاً بهخاطر خودِ آن فعالیت انجام میشود. در مدرسهٔ ما دو نوع بازی وجود دارد؛ بازیهای آزاد و بازیهای آموزشی. در هر دو نوع، مهارتهایی موردنیاز است که فراگیران بدون تلاش آگاهانه آنها را میآموزند، تمرین میکنند و ماهر میشوند. بازیهای آموزشی جایگزین بسیار خوبی برای سخنرانیها و آموزش مستقیم در کلاسهای درس هستند. در بازیهای آزاد، مهارتهای اجتماعی به طور چشمگیری تقویت میشوند.
یادگیری مادام العمر:
سرعت رشد علم و تغییرات لحظه به لحظۀ یافتههای علمی در جهان کنونی، طوری تعریفِ سواد در دنیای کنونی را تغییر داده است که داشتن اطلاعات و محفوظات ذهنی، یادگیریِ چندان مهمی بهحساب نمیآید. در مدرسهٔ سرمد هدف یاددادنِ یادگیری است. اگر ما به فرزندانمان بیاموزیم که چگونه یاد بگیرند، دیگر نگران آن نخواهیم بود که در آینده چه میشود. سرمایهٔ یادگیرنده بودن تمام نخواهد شد و یادگیری به زمان و مکان خاصی محدود نمیشود و بهدرستی میتوانیم بگوییم که فرزندانمان یادگیرندۀ مادامالعمر هستند.
ارزشیابی موثر:
در مدرسهٔ ما نمره، رتبه و معدل وجود ندارد. ارزشیابی به معنای ارائهٔ بازخورد مؤثر به فراگیران است تا اشکالات و اشتباهات خود را اصلاح کنند. هدف ارزشیابی، اصلاح فرایند یادگیری و تدریس است و تلاش بر این است که در نهایت، فراگیران به خودارزیابی کامل و ماهرانه دست پیدا کنند. پس ارزشیابی در همهٔ ساعات درسی و همه تجربههای یادگیری جریان دارد و معلم و فراگیر همراه باهم در حال ارزیابی هستند. در مقاطعی از سال هم، گزارش ارزشیابی بهصورت کارنمای توصیفی به والدین نیز ارائه میشود.
برنامههای یادگیری:
برنامههای یادگیری در مدرسه سرمد، بر اساس اصول یادگیری و اهداف آموزشی طراحی شدهاند. تقسیم کردن حوزههای یادگیری و کلاسهای درس، به این معنا نیست که حقیقتاً این حوزهها و دروس و موضوعات از یکدیگر جدا هستند بلکه برای برنامهریزی بهتر و امکان شناخت و هدفگذاری این حوزهها به این صورت تفکیک شدهاند. تلاش ما در تدریس و طراحی آموزشی، تلفیق و نزدیک کردن حوزهها به یکدیگر و کاربرد آن در زندگی است.
آموزش هیبریدی:
سال گذشته با شیوع کووید ۱۹ امکان برگزاری کلاسها بهصورت حضوری وجود نداشت؛ اما امسال شرایط کمی متفاوت است، واکسیناسیون سراسری و اتمام موج پنجم کرونا، شرایط را طوری رقم زده است که بتوان دانشآموزان را هرچند محدود – از نظر تعداد و زمان – و با رعایت پروتکلهای بهداشتی در مدرسه گرد هم آورد؛ بنابراین این شرایط نیاز به برنامهریزی آموزشی متفاوتی نسبت به گذشته دارد.
حتماً عبارت خودروی هیبریدی را شنیدهاید. خودرویی دوگانهسوز و هوشمند که بالاترین بهرهوری را دارد و میتواند با کمترین مصرف انرژی به حداکثر مسافت طی شده برسد. مدتی است که این مفهوم از صنعت وارد حوزهٔ آموزشی شده و در کنار فرایند یادگیری قرار گرفته است و مفهومی جدیدی با عنوان «آموزش هیبریدی» را ساخته است.
آموزش هیبریدی، با ترکیب بهترین عناصر یادگیری حضوری و چهرهبهچهره و بهترین عناصر یادگیری آنلاین، از مزایای هر دو روش نهایت استفاده را میبرد و بهرهوری یادگیری را افزایش میدهد. بهعبارتدیگ، مدل یادگیری هیبریدی ترکیبی از آموزش حضوری و آموزش از راه دور است.
این مدل برای دانشآموزانی که در کلاس حاضر نیستند، این امکان را فراهم میآورد که از طریق ویدئوکنفرانس به کلاسِ در حال اجرای خود، متصل شوند. مدل هیبریدی در حال حاضر در قالب راهحلهای چندگانهٔ مکمل، برای آموزش دانشآموزان مورداستفاده قرار میگیرد. در بعضی مدارس، برخی از پایههای تحصیلی از راه دور آموزش داده میشوند و دانشآموزان پایههای پایینتر به مدرسه میآیند. در برخی دیگر از جمله مدرسهٔ سرمد، اجرای این مدل به معنای تقسیم زمان آموزش، به یادگیری در خانه و یادگیری در کلاس درس است.
آموزش هیبریدی، یادگیری معکوس، کلاس آنلاین و… از مواردی بوده است که همراه با کرونا، جایگاه خود را در میانِ برنامهٔ آموزشی پیدا کرده است اما قرار نیست این مزیتها با حضوری شدنِ مدارس فراموش شود.
اينجا نهادی است كاملاً غير انتفاعی
در شرايط كنونی كشور ما و با توجه به مشكلات و نارسايیهای قابل توجهی كه در حوزهی آموزش دچار آن هستيم، تأسيس و ادارهی مدرسه با اغراض انتفاعی و مادی جز ضرر مضاعف به دانشآموزان و آيندهی تعليم و تربيت حاصل ديگری در پی نخواهد داشت.
هرگاه انجام هرگونه فعالیتی، چه در حوزهی آموزش معلمين و نيروی انسانی و چه در حوزهی امكانات و تجهيزات و يا هر مقولهی ديگری از اين دست، به منزلهی تنزل انتفاع صاحبان سرمايه و ذینفعان مدارس باشد، بديهی است كه هيچ كدام از اين اقدامات ضروری اتفاق نمیافتد و يا با نگاه دقيقتر شاهد كم لطفی مدرنی كه اكنون در مدارس در حال وقوع است خواهيم بود كه از هر يك از اين ملزومات به ظاهری بسنده كردهايم و حواسمان نيست كه هر روز تهیتر از ديروز میشويم ولی با ظاهری زيباتر و فريبندهتر.
با توجه به دلايلی كه مختصری از آن آورده شد، موسسان مدرسهی سرمد، از ابتدای فعاليت، اين مجموعه را به صورت كاملاً غيرانتفاعی و عامالمنفعه به ثبت رساندند و تا به حال با كمكهای بیدريغ و پربركت خيرين دلسوز در حوزهی تعليموتربيت اين مدرسه را اداره كردهاند.
همچنين در مورد شهريهی دانشآموزان، عملكرد مدرسه اينگونه است كه در جلسهای با ولی دانش آموز، مجموع هزينههای انجام شده برای دانشآموزان ارائه شده و هريك از اوليا متناسب با توان مالی خود میتوانند مبلغ مورد نظرشان را به عنوان شهريهی فرزندشان تقبل نمايند.
گردانندگان مدرسه تلاش میكنند تا به همهی مخاطبان خود، اعم از اوليا، مراجعين و… پيام غيرانتفاعی و عامالمنفعه بودن اين مدرسه را برسانند تا هم اوليا و هم خيرين گرامی بدانند كه هر آنچه به اين مدرسه پرداخت میشود فقط و فقط صرف دانشآموزان و ارتقای سطح آموزش خواهد شد.
در اين راستا و با توجه به اهداف بلند مدتی كه مدرسهی سرمد پيش رو دارد، برای تأمين هزينهی اين طرحها، كماكان خيرين گرامی را به همیاری میطلبیم.
ساختمان مدارس
اولین ساختمانی که کودکان پیشدبستان ما، در آنجا مستقر شدند، بنایی قدیمی در زمینی به وسعت ۳۵۰ مترمربع و زیربنایی به مساحت ۲۰۰ مترمربع بود.این فضا برای یک سال و فقط پایهٔ پیش دبستان در اختیار مدرسه قرار داشت.
بعد از اولین سالِ کاری پیشدبستان سرمد، نوآموزان سرمدی به ساختمانی زیبا و مناسب در خیابان باغ گل لواسان منتقل شدند. زمینی با مساحت ۴۰۰ مترمربع و زیربنایی به وسعت ۴۰۰ مترمربع که در ۳ طبقه تقسیمبندی شده بود. این ساختمان تا سال ۱۴۰۱ متعلق به کودکان دوره اول دبستان بود.
ساختمان پرواز:
همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، ساختمان پرواز در مهرماه ۱۴۰۲ به بهره برداری کامل رسید و پیشدبستان و دبستان پسرانه سرمد لواسان به طور کامل در این ساختمان مستقر شدند. این ساختمان جهت استفاده مجموعه دبستان سرمد در لواسان احداث شده است.
احداث این بنا از سال ۱۳۹۷ به همت هیئت امنا و خیرین محترم آغاز گردید. سایت پروژه پرواز در زمینی به مساحت ۲۳۰۰ مترمربع، با طول ۸۵ متر و عرض متغییر مابین ۱۷ تا ۳۷ متر، واقع در شهرک مسکونی پرواز در لواسان میباشد. ساختمان پرواز مدرسه سرمد در لواسان شامل ۱۲ کلاس میباشد که مساحت هر کلاس حدود ۶۵ متر مربع میباشد. سایر فضاهای و امکانات مدرسه شامل کارگاهها، آزمایشگاه، کتابخانه، نمازخانه، سالن اجتماعات، فضاهای اداری و خدماتی و ارتباطی، استخر و حیاط و زمینهای ورزشی چند منظوره میشود که همگی مطابق با استانداردها و ضوابط طراحی ساختمانهای آموزشی، طراحی و ساخته شدهاند.
ساختمان عدالت:
ساختمان جدید دخترانه سرمد در منطقه یک تهران و در محله چیذر در زمینی به مساحت بیش از ۶۰۰ مترمربع و با زیربنایی در حدود ۹۰۰ مترمربع واقع شده است.در این مکان تلاش کردیم تا با پایبندی به اصول معماری آموزشی و استفاده از جاذبههای بصری، فضایی نیکو و دلنشین برای دختران نازنین سرمدی ایجاد کنیم.درحال حاضر این مجموعه ۵ گروه از دانش آموزان سرمد اعم از پایهی پیشدبستانی، اول، دوم، سوم و چهارم دبستان حضور دارند.
ساختمان رویش:
این ساختمان به مساحت ۱۰۰۰ متر مربع و با زیر بنای ۴۰۰ متر مربعی در خیابان چهل متری واقع در مرکز شهر خرمشهر در تابستان ۱۴۰۱ در حال راه اندازی می باشد. در این ساختمان که بر اساس آخرین یافته های علمی معماری در حال بازسازی میباشد، ظرفیت پذیرش نوآموزان و دانشآموزان دبستانی دوره اول را در خود دارا میباشد. همچنین به جهت اهمیت فعالیت های جسمی و بدنی در این سن زمینی به مساحت ۵۰۰ متر مربع خریداری گردید تا به حیاط فعلی ضمیمه گردد. از دیگر امکانات این ساختمان به مرکز یادگیری، سالن پیشدبستان و کلاس های آن میتوان اشاره کرد.
در بروشور مدرسه اطلاعات مفیدی از منظر تاریخچه، اهداف، ماموریت، رویکرد و چشم انداز مدرسه وجود دارد. برای دانلود بروشور کلیک کنید.